ارز دیجیتال و بلاکچین
ارز دیجیتال و بلاکچین

ارز دیجیتال و بلاکچین

چه عواملی را برای استخراج بیت کوین در ایران در نظر بگیریم؟

اگر با تکنولوژی بلاکچین و ارزهای دیجیتال آشنا شده اید، حتما مبحث ماینینگ یا استخراج نیز به گوشتان خورده است. استخراج یکی از زمینه های جذاب برای اغلب کسانی است که وارد این حوزه می شوند و قطعا در ایران نیز بین کاربران سوالات زیادی ایجاد شده که ذهن آنها را درگیر کرده است. در مقوله استخراج، یکی از مسائلی که حتما باید قبل از خرید دستگاه ماینینگ و ایجاد ریگ ماینینگ به آن پرداخت، بحث میزان سودآوری است.

در این بین، برای اینکه بتوانیم به طور دقیق محاسبه کنیم با استخراج یک ارز دیجیتال چقدر سود به دست می آوریم باید نکات زیر را در نظر بگیریم:

۱. قصد داریم برای سخت افزار خود چقدر هزینه کنیم

این موضوع کاملا به شما بستگی دارد که با چه سرمایه ای قصد دارید وارد ماینینگ شوید. سخت افزارهای تولید شده در این حوزه از رقم هایی مانند ۳ میلیون تومان تا ۲۰۰ میلیون تومان متغیر هستند. این تفاوت زیاد نیز با توجه به میزان هش پاوری که تولید میکنند تعیین می شود. بنابراین هرچه دستگاه گران تری تهیه کنید قطعا قدرت بیشتری در شبکه خواهید داشت. این موضوع را در نظر بگیرید که در ایران فروشندگان محدودی هستند که این دستگاه ها را دارند و می فروشند و ممکن است همه دستگاه های ماینینگ موجود را نداشته باشند، پس یا باید از بین آنها سخت افزار خود را انتخاب کنید یا خودتان از خارج از کشور آن را تهیه کنید.


۲. قیمت ارزهای دیجیتال در بازار چقدر است

میزان سوددهی استخراج نیز با توجه به نزولی یا صعودی بودن بازار می تواند عوض شود. برای مثال اگر شما با یک دستگاه قادر هستید ماهانه ۰.۱ اتر ماین کنید، این مقدار در ماه بهمن سال گذشته ۱۰۰ دلار بوده و امروز کمتر از ۱۰ دلار!

در ایران علاوه بر نوسان بازار ارزهای دیجیتال، دلار هم نوسانات نسبتا بالایی دارد. پس درست است که شما امروز کوین کمتری استخراج می کنید اما در مرحله تبدیل آن به دلار باز هم میتوانید سود کنید.

البته از آنجایی که این بازار به طور کلی و در این ۱۰ سال معمولا به دوران صعودی برمی گردد، اگر در زمان نزول در حال ماین هستید، توکن های استخراج شده را پس انداز کنید.

۳. سختی شبکه متغیر است

اگر با مفهوم سختی شبکه آشنا نیستید، به مقاله سختی شبکه چیست مراجعه کنید تا دقیق تر با آن آشنا شوید. سختی شبکه با توجه به میزان درخواست برای ماین و تعداد ماینرهای یک شبکه متغیر است. معمولا زمانیکه بازار روند صعودی دارد، تقاضا برای استخراج نیز افزایش پیدا میکند و متعاقبا سختی نیز افزایش پیدا می کند. در زمان نوشتن این مقاله به دلیل افت قیمت بیت کوین تا ۳۵۰۰ دلار، سختی شبکه نیز حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. پس این یعنی راحت تر میتوان استخراج کرد اما شما بیت کوین ارزان استخراج کردید و باید صبر کنید تا بازار صعودی شود.

۴. چقدر باید برای برق دستگاه هزینه کنیم

یکی از موضوعات مهم که شما نمیتوانید آن در منابع خارجی و انگلیسی زبان پیدا کنید، مصرف برق دستگاه شماست. تعرفه برق کشورهای مختلف بسیار متقاوت است و این موضوع مستقیما روی میزان سود آوری شما تاثیر دارد.

اما خبر خوب برای ماینرهای داخل ایران این است که هزینه برق در ایران بسیار بسیار کمتر از اکثر کشورهای دنیاست و جالب است بدانید اکثر ماینرهای ایرانی با این افت بازار هنوز در سوددهی هستند. اجازه دهید به نحوه محاسبه برق در ادامه اشاره کنیم. لازم به ذکر است محاسبات ما به طور متوسط انجام شده و ممکن است برای بعضی نقاط کمی متفاوت باشد.

تعرفه وزارت نیرو برای بهای برق خانگی در مناطق محتلف

 

 

  • به طور متوسط یک دستگاه اسیک (ASIC) بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ وات برق مصرف میکند.
  • طبق جدول تعرفه مصرف برق، در گران ترین منطقه و در فصل گرما، هزینه برق در بازه ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلو وات برساعت، ۱۰۶۳ ریال است.
  • فرض میکنیم که دستگاه شما تمام ۲۴ ساعت روز و تمام ۳۰ روز ماه روشن باشد.

حالا کافی است این اعداد را در هم ضرب کنیم تا مقدار متوسط برق مصرفی یک دستگاه اسیک محاسبه شود. شما برای برق دستگاه اسیک خود باید حدود ۸۰ هزار تومان در ماه هزینه کنید. البته این هزینه بدون مصرف برق سیستم خنک کننده شماست.

این اعداد به طور میانگین محاسبه شده و ممکن است برای هر دستگاه خاص کمی بالاتر و یا پایین تر باشد. هزینه برق با تعرفه برق شهری محاسبه شده و این اعداد برای برق صنعتی متفاوت خواهد بود و نهایتا به این موضوع اشاره کنیم که معمولا برای استخراج از چند دستگاه ماین استفاده می شود که اصطلاحا به آن ماینینگ فارم یا مزرعه ماینینگ می گویند. پس این رقم در تعداد دستگاه های شما ضرب خواهد شد.

جمع بندی

حتما برای وارد شدن به حوزه استخراج، تمام این عوامل را بررسی کنید و با مطالعه کامل سرمایه گذاری کنید. علاوه بر مطالعه کافی و آشنایی با تمام دستگاه ها و ارزهای دیجیتال، حتما از افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند پرس و جو کنید و از تجربیات آنها استفاده کنید تا قادر باشید بهترین تصمیم را بگیرید.

مطالب مرتبط:

معرفی بهترین سایت های استخراج ابری در سال ۲۰۱۸ به همراه نکات ایمنی

استخراج ابری؛ موضوع داغی است که شاید به ذهن شما نیز خطور کرده باشد، قطعا کسب درآمد از راه های کم دغدغه و به نسبت آسان برای همگان جذاب است، جدای از اینکه این کار ها بعضا نیاز به دانش فنی دارند گاهی نیز لازم است سرمایه‌ی اولیه اندکی فراهم شود و گاهی لازم است اطلاعات جامعی نسبت به آن به دست آورید. پس از مطالعه و آشنایی با استخراج ابری و انواع آن لازم است از بستر های مناسب استفاده کنید که در این مقاله قصد داریم به معرفی آنها بپردازیم.

بهترین پلتفرم های استخراج ابری بیت کوین

بیایید نگاهی اجمالی داشته باشیم به بهترین وبسایتهای استخراج ابری در سال ۲۰۱۸ که امکان ماین کردن ایمن ارزهای دیجیتالی را برای شما فراهم می‌کنند. این لیست طبق بررسی وبسایت cryptoground.com جمع آوری شده است.

جنسیس ماینینگ (Genesis Mining)

جنسیس ماینینگ یکی از بهترین و پرطرفدارترین سایتهای ماینینگ است. این وبسایت سه پلن ماینینگ و همینطور گزینه ای برای ساخت یک پلن سفارشی ارائه می‌دهد. به ازای هر یک ترا هش بر ثانیه ۲۸۵ دلار برای یک قرارداد پنج ساله هزینه دریافت می‌کند. البته برای کسانی که محدودیت زمانی و قدرت هش متفاوتی می‌خواهند، گزینه ای برای ساخت پلن سفارشی دارند و لازم به ذکر است که هزینه هر پلن سفارشی متقابلا متفاوت خواهد بود. جنسیس ماینینگ هزینه‌ی مضاعفی جهت نگهداری نیز دریافت می‌کند.

کوینهایی که این پلتفرم پشتیبانی می‌کند: بیت کوین، دش، اتریوم، مونرو/مونرو کلاسیک، لایت کوین و زی کش

Hashing۲۴

این وبسایت مدت زیادی است که در این زمینه فعالیت می‌کند و قیمت های مناسبی برای بسته های مختلف استخراج ابری بیت کوین ادائه می‌دهد. این وبسایت ارز استخراج شده را تحویل می‌دهد و برای قدرت هر ۱۰۰۰مگا هش بر ثانیه ۱۲.۵ دلار دریافت می‌کند. اما این سایت هزینه های مضاعفی جهت حفظ و نگهداری دریافت می‌کند. لازم به ذکر است که هزینه ها بر اساس زمان خرید هر بسته تعیین می‌شود.

Hasflare

این وبسایت استخراج ابری کوین هایی مانند بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، زی کش و دش را انجام می‌دهد. این وبسایت به دلیل سرعت استخراج و عدم هزینه های مضاعف معروف شده است.

EOBOT

در بخش استخراج ارزهای دیجیتالی این وبسایت، گزینه های مختلفی برای استفاده از این پلتفرم ارائه شده است. این وبسایت گزینه مناسبی است برای آن دسته از افرادی که تمایل به سرمایه گذاری طولانی مدت در عرصه ماینینگ بیت کوین دارند. دامنه‌ی اجاره بهای این سایت از ۲۴ ساعت تا ۱۰ سال متنوع و مختلف است. این وبسایت هر ۶۰ ثانیه فعالیت ماینینگ خود را به روز رسانی می‌کند. اما هزینه های مضاعفی جهت نگهداری و برق نیز دریافت می‌کند.

Plan-C

این وبسایت ترکیبی از سرویس های مختلف ارزهای دیجیتالی از جمله استخراج ابری، تجارت و مبادله ارزهای دیجیتالی و سرمایه گذاری در تمامی کوینها را ارائه می‌دهد. این سایت سه پکیج متنوع ارائه می‌دهد و کاربران سرمایه گذاریشان بدین شکل تقسیم بندی شود: ۶۰ درصد برای ماینینگ، ۲۰ درصد برای مبادله، ۲۰ درصد برای دیگر ارزهای دیجیتالی. این ویژگی، سایت Plan-C را به یک گزینه‌ی منحصر به فرد تبدیل می‌کند. محدوده قیمت پلنهای این سایت بین ۲۵۰ تا ۵۰۰۰ دلار است.

Micro-BTC

مایکرو بی تی سی یکی از معتبرترین سایتهای استخراج ابری است. این سایت پلنهای متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که یکی از این پلنها تا محدوده قدرت هش ۳۰GH/s رایگان است. این وبسایت به سرعت پرداخت ها را انجام می‌دهد و هیچ گونه هزینه‌ی اضافی دریافت نمی‌کند.

Hash Nest

این سایت متعلق به بیت مین (Bitmain) یکی از بزرگترین تولید کنندگان تجهیزات ماینینگ در جهان است. این وبسایت از سال ۲۰۱۴ راه اندازی شده است و یکی از بزرگترین نام های عرصه‌ی استخراج ابری به حساب می‌آید. هش نست به شما اجازه می‌دهد تا تجهیزات استخراج خود را انتخاب کنید که تمامی آنها دستگاههای اَنت ماینر ساخته‌ی بیت مین هستند. این وبسایت پکیج های گوناگون ماینینگ ارائه می‌دهد اما برای آگاهی از قیمت ها باید در این سایت ثبت نام کنید.

چگونه از کلاهبرداری و تخلف های استخراج ابری در امان بمانیم؟

یکی از نکات اصلی که هر کاربر پیش از ورود به این حوزه باید بداند حضور کلاهبرداران بسیاری است که در حوزه استخراج ابری فعالیت می‌کنند. البته این مساله نه تنها در بخش استخراج ابری بلکه در تمامی بخش های ارزهای دیجیتالی وجود دارد. همانطور که می دانید تعداد ICOهای تقلبی روبه افزایش است و تاکنون میلیون ها دلار از سرمایه کاربران از این طریق به یغما رفته است. طرح های سرمایه گذاری بیت کوین بسیار زیادی مانند Bitconnect نیز وجود دارند که کاربران را به سرمایه گذاری ترغیب می‌کنند و سپس پول آنها را می‌دزدند. تعداد بسیار زیادی استخراج های ابری تقلبی در حوزه ماینینگ بیت کوین وجود دارد که به محض دریافت پول از کاربران از صحنه خارج می‌شوند. بسیاری از این شرکت های تقلبی حتی یکی از دستگاه های ماینینگ را ندارند.

نکات زیر مواردی هستند که به ما کمک می کنند تا از گزند کلاهبرداران در امان باشیم:

سابقه

انتظار می‌رود که قدیمی ترین شرکت استخراج ابری امن ترین آنها باشد. اگر شرکتی که نهایت چند هفته تا چندماه از راه اندازی اش می‌گذرد احتمال فرار آنها و دزدیده شدن پول شما در نسبت به شرکتی به سابقه یک تا دوسال بیشتر است. همیشه شرکتهای استخراج ابری که چندین سال از تاسیس آنها می‌گذرد به عنوان بهترین گزینه توصیه می‌شود.

اطلاعات تماس

یک شرکت قانونی استخراج ابری همیشه اطلاعات قانونی مانند آدرس دقیق، ایمیل و شماره تلفن اراده می‌دهد. شرکت های قانونی دارای محلی ثابت هستند که شما به سادگی می‌توانید از صحت و وجودیت آن با خبر شوید. بسیاری از شرکتهای کلاهبردار از آدرس ها و ایمیل و شماره تلفن های تقلبی استفاده می‌کنند که به محض شناسایی سوء رفتار آنها غیر قابل دسترس می‌شوند.

عکس مرکز اطلاعات

یک محل داده ها و یا اطلاعات مکانی واقعی است که در آن عمل ماینینگ صورت می‌گیرد. مکانی که در آن ردیف دستگاه های ماینینگ بیت کوین انباشته شده و به یکدیگر متصل هستند. اکثر شرکتهای قانونی ماینینگ بیت کوین برای اثبات صجت عملکرد خود در این حوزه تصاویری از مرکز داده های خود ارائه می‌دهند.

قدرت پردازش نامحدود

اکثر شرکت های ماینینگ قانونی هرگز ادعا نمی‌کنند که قدرت پردازش نامحدود دارند و همیشه جزئیات قدرت هش خود را ارائه می‌دهند. اگر شما با شرکت استخراج ابری که در آن خبری از جزئیات قدرت هش نبود و مدعی بود که قدرت پردازش آنها نامحدود است مواجه شدید بدانید که به احتمال زیاد آنها کلاهبردار هستند.

این نکات بسیار حائز اهیمت است و هر کاربر باید دقت بسیاری به این موارد پیش از آغاز روند استخراج ابری ارز دیجیتالی خود داشته باشد.

آیا ممکن است که بیت کوین را در آمازون به صورت ابری ماین کرد؟

بله امکانش وجود دارد اما به شدت توصیه نمی‌شود. اولا، این اتفاق برخلاف قوانین خدمات آمازون است و شرکت ممکن است حساب شما را ببندد. دوما، انجام چنین کاری اساسا سود و منفعتی ندارد. برای آن دسته از افرادی که در پی ماین کردن بیت کوین به شیوه استخراج ابری هستند بهتر است از فهرستی که ما به عنوان بهترین وبسایتهای ۲۰۱۸ ارائه داده ایم استفاده کنند.

چه چیزی اجرا کردن سرویس استخراج ابری بیت کوین را سودمند می‌کند؟

هیچ خدماتی در جهان رایگان نیست و هیچ شرکتی استخراج ابری بیت کوین را برای شما به صورت رایگان انجام نمی‌دهد. وبسایتها سود خود را از کارمزد ماینینگ و کارمزد تراکنش ها دریافت می‌کنند. علاوه بر این اکثر هزینه ها از طریق کاربری که سفارش ماینینگ داده تامین می‌شود.

چه نوع قراردادی سودمند تر و بادوام تر است؟

هیچ راهی برای شناسایی میزان منفعت قراردادهای استخراج ابری وجود ندارد. زیرا به ارزش ارز دیجیتالی که ماین می‌شود بستگی دارد. آگاهی از نوسانات بازار که مثلا یک ارز در عرض شش ماه از قیمت ۱۹۵۰۰ دلار به ۶۵۰۰ دلار کاهش می‌یابد در میزان سود حاصله نقش داشته و میزان سود را نمی‌توان کاملا تعیین و تشخیص داد.

چه تفاوتی بین استخراج ابری SHA-۲۵۶ و Scrypt وجود دارد؟

SHA-۲۵۶ و اسکریپت هر دو الگوریتم های مایننگ ارزهای دیجیتالی هستند که برای تائید بلاک های یک بلاک چین مورد استفاده قرار می‌گیرند. این الگوریتم توسط توسعه دهنده ارزهای دیجیتالی تنطیم شده است.

در اینجا نگاهی اجمالی به هر دوی این الگوریتم ها خواهیم داشت:

SHA-۲۵۶

معمولا توسط بیت کوین و ارزهای دیجیتالی دیگری که بر اساس کد بیت کوین توسعه یافته اند استفاده می‌شود. SHA-۲۵۶ یک الگوریتم بسیار پیچیده و ایمن است که نیازمند قدرت هش بسیار بالایی برای ماین کردن است. این شکل از الگوریتم برای افرادی که می‌خواهند شخصا عملیات مایننیگ را انجام دهند دشوار و نیازمند دستگاههای اسیک (ASIC) است. علاوه بر این SHA-۲۵۶ در مقایسه با اسکریپت سرعت پائین تری دارد.

اسکریپت Scrypt

انرژی کمتری در مقایسه با SHA-۲۵۶ دارد. اسکریپت الگوریتمی است که برخی از ارزهای دیجیتالی جدید از آن استفاده می‌کنند. در حالی که SHA-۲۵۶ ارزهایی را ماین می‌کند که نیازمند قدرت هشی است که با واحد گیگا هش بر ثانیه اندازه گیری می‌شود اما اسکریپت ارزهایی را ماین می‌کند که به آن میزان قدرت هش احتیاج ندارد. با واحد کیلوهش یا حتی مگاهش بر ثانیه اندازه گیری می‌شود. ارزهای دیجیتالی که از الگوریتم اسکریپت استفاده می‌کند برای ماین کردن بسیار ساده تر است.

آیا می توان استخری که استخراج ابری من در آن قرار دارد تغییر دهم؟

خیر، اکثر وبسایتهایی که استخراج ابری را انجام می‌دهند چنین اجازه ای به شما نمی‌دهند البته برخی از این وبسایتها نوید می‌دهند که امکان چنین تغییری در آینده ممکن است.

نتیجه گیری: آیا استخراج ابری بیت کوین ارزش سرمایه گذاری دارد؟

در گذشته اعتقاد بر این بود که کلا استخراج ابری یک کلاهبرداری است و حتی شکستن این باور در حالی که با مشاغل استخراج ابری کار می‌کنیم هم دشوار است. اما این طرز تفکر به مرور زمان تغییر کرد مخصوصا هنگامی که بیت کوین افزایش شدیدی پیدا کرد و استخراج ابری سوددهی بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرد. اما برای رسیدن به جایگاه حقیقی نیازمند افزایش دوباره و یا ثبات قیمت بیت کوین است. مهمترین منفعت استخراج ابری این است که شما برای ماین کردن احتیاج به خریدن تجهیزات مخصوص و صرف هزینه های این چنینی ندارید.


مطالب مرتبط:

بایت کوین (Bytecoin) چیست؟ ارز دیجیتالی ملقب به جد مونرو

بایت کوین (Bytecoin) یک ارز دیجیتال غیرقابل ردیابی است که از امضاهای حلقوی CryptoNote برای ایجاد تراکنش های ناشناس استفاده می کند. از آنجا که بایت کوین در درجه اول یک سیستم پرداخت همتا به همتا است، در نتیجه بسیاری از کاربرد های بیت کوین را دارد.

بایت کوین در سال ۲۰۱۲ خلق شد و یکی از اولین ارز های دیجیتال توسعه یافته است. تا این اواخر، تیم پشتیبان این کوین، خود را مخفی نگه داشته بودند. اما حالا کانال های ارتباطی متعددی را باز کرده اند و تعدادی از لایه های ناشناسی را از میان برداشته اند و حتی چندین جامعه محلی ساخته اند. این کوین سابقه تعامل زیادی با مونرو دارد که مونرو از کوین های امنیتی محبوب و فورک بایت کوین می باشد.

بایت کوین چگونه کار می کند؟

بایت کوین عملکردی مشابه بیت کوین دارد و تیم این پروژه در حال کار برای بهبود بسیاری از موضوعاتی است که در زمینه بیت کوین مطرح شده اند، مخصوصا موضوعاتی که در ارتباط با حریم خصوصی می باشند. علاوه بر این، تیم این پروژه امیدوار است که این کوین را انعطاف پذیرتر و مقیاس پذیرتر کند تا بتواند جوابگوی فضای دائما در حال تغییر امور مالی باشد.

ردیابی

تراکنش های بیت کوین بر روی یک دفتر کل عمومی هستند که به شما امکان می‌دهد تا انتقال های بین کیف پول ها را ردیابی کنید. تنها راه برای ناشناس نگه داشتن تراکنش هایتان استفاده از یک شخص ثالث مورد اعتماد است تا تراکنش ها را ترکیب کند. اگرچه برنامه هایی برای بهبود حفظ حریم خصوصی بیت کوین مطرح است اما به نظر می رسد که این برنامه ها هنوز راه طولانی در پیش داشته باشند.

بایت کوین بر اساس الگوریتم CryptoNote است تا تراکنش ها را غیر قابل پیگیری و غیر قابل اتصال نگه دارد. هر تراکنش از یک کلید عمومی یک بار مصرف استفاده می کند حتی اگر تراکنش های متعددی با یک گیرنده انجام شود. اساسا این کار مشکل استفاده دوباره از آدرس ها را حل می کند و ردیابی تراکنش ها را کاهش می دهد.

بایت کوین (BCN) چیست؟ راهنمای کامل بایت کوین ملقب به جد مونرو (Monero) 

برای حذف قابلیت اتصال بین تراکنش ها و مشارکت کنندگان در تراکنش، بایت کوین از امضاهای حلقوی یک بار مصرف استفاده می کند. در یک امضای حلقوی، امضای فرستنده وجوه با دیگر اکانت های ممکن و محتمل در شبکه ترکیب می شود. در این حالت، کنترل سطح ناشناسی امضای حلقوی در اختیار خود فرد می باشد. هرچه ورودی شما بیشتر باشد، تراکنش ها ناشناس تر می‌شود اما باید کارمزد تراکنش بیشتری پرداخت کنید.

گواه اثبات کار (PoW)

الگوریتم اجماع گواه اثبات کار بیت کوین، شدیدا به نفع ماینر هایی است که دارای کارت گرافیک قدرتمند یا دستگاه های اسیک (ASIC) هستند و این افراد نسبت به افرادی که سعی می کنند با استفاده از CPU استخراج کنند، بسیار قدرتمندتر باشند. این موضوع باعث می‌شود که شبکه حول ماینرهای قدرتمندتر معطوف شود و در انحصار ماینرهای قدرتمندتر قرار گیرد. بایت کوین تلاش می کند که شکاف بین این دو دسته از ماینرها را با الگوریتم جدیدی بنام گواه اثبات کار عادل (Egalitarian Proof of Work) پر کند. این الگوریتم از یکی از نسخه های اسکریپت (Skrypt) استفاده می کند، این نسخه یک تابع گواه اثبات کار و مشابه با عملکرد هش کش (hashcash) می باشد که توسط بیت کوین مورد استفاده قرار می گیرد. تفاوت بین این دو در این است که اسکریپت حافظه محور نیست. به همین دلیل، با صرف هزینه کم می توان ریگ های استخراج CPU بسیار کارامد تهیه کرد. کارایی کارت گرافیک ها حدود ۱۰ برابر می باشد. عملکرد اسکریپت کمک می کند که قدرت متوازن شود زیرا کارت گرافیک های گران می توانند بهتر از CPU های همتا خود باشند و این برتری مانند قبل به صورت تصاعدی نیست.

توزیع کوین

پاداش استخراج بیت کوین حدودا هر چهار سال نصف می شود. در گذشته پس از روی دادن این امر، همواره شاهد کاهش شدیدی در میزان هش ریت (hashrate) شبکه بوده ایم. زمانی که هش ریت کمتر باشد، شبکه بیشتر در معرض فعالیت های مخربی مانند حملات مربوط به دوبار خرج کردن خواهد بود. بایت کوین پاداش بلاک را با هر بلاکی که استخراج می شود، کاهش می دهد. این امر سبب کاهش ملایم تر و هموارتری در پاداش بلاک می شود و کاهش پاداش بلاک مانند بیت کوین عملکردی ناگهانی نخواهد بود.

پاداش بلاک بایت کوین از معادله زیر تبعیت می کند:

پاداش پایه= MSupply منهی A تقسیم بر ۲۱۸ یا MSupply – A) / 218)

MSupply مساوی با ( ۲ به توان ۶۴) و یک واحد اتمی است که کوچکترین واحد قابل رویت بایت کوین می باشد. A تعداد کوین هایی است که قبلا تولید شده اند. متاسفانه از آنجایی که بایت کوین مدت زیادی است که موجود است، ممکن است استخراج آن مانند دیگر کوین های PoW ارزش نداشته باشد. بیش از ۹۹ درصد کوین های بایت کوین تقریبا در گردش هستند.

پارامتر ها

بیت کوین چندین عامل ثابت در کد منبع خود دارد که به آسانی تغییر نمی کنند. در جهانی که مدام در حال تغییر است و تقریبا غیر ممکن است که نیاز های آینده یک سیستم را پیش بینی کرد، این امر منجر به مشکل خواهد شد.

تیم بایت کوین سه پارامتر را مشخص کرده است که انعطاف پذیری بیشتری به کوین می‌دهد:

  • سختی شبکه
  • محدودیت های حجم بلاک ها
  • جریمه های ناشی از بیشتر بودن از حجم بلاک ها

سختی استخراج با هر بلاک بایت کوین تغییر می یابد زیرا که هش ریت یا نرخ شبکه افزایش و کاهش می یابد. این امر هش ریت بلاک را ثابت نگه می دارد و حتی وقتی که ترافیک سیستم بالا می رود و یا افت شدیدی در تعداد ماینرها روی می دهد، باز هش ریت بلاک ثابت باقی خواهد ماند.

هر کاربر بایت کوین می تواند در مورد حجم بلاک های بلاک چین رای دهد و هر ماینر سافت لیمیت (soft limit) خود را برای اندازه بلاک هایی که استخراج می کند، تنظیم می کند. در هارد لیمیت (hard limit) اندازه بلاک ها به اندازه دو برابر میانگین حجم همه بلاک های قبلی تنظیم می شود. این محدودیت ها، در صورت نیاز فرصت رشد بلاک ها همزمان با رشد شبکه را فراهم می‌کنند. اندازه های تراکنش تا زمانی که فرد مایل به پرداخت کارمزد همراه با آنهاست، محدود نخواهند بود. برای اجتناب از اینکه ماینر ها اندازه های بلاک بسیار بزرگ را ایجاد کنند که منجر به متورم شدن بلاک چین شود، بایت کوین فرآیندی بنام جریمه اندازه اضافی را معرفی می کند. این جریمه، پاداش بلاک های بزرگ را طبق معادله زیر کاهش می دهد:

NewReward = BaseReward * ( ( Block size / MN ) – 1 ) ^ 2

در این معادله MN میانگین اندازه بلاک تمامی بلاک های قبلی است. توجه داشته باشید که این آسان ترین معادله ممکن نیست اما عملکرد مناسبی دارد.

تیم بایت کوین و پیشرفت این پروژه

پروژه بایت کوین از زمان پیدایش آن در جولای ۲۰۱۲ تا کنون نسبتا پروژه ای شکست خورده بوده است. قبلا تیم های جداگانه متعددی بر روی این پروژه کار کرده اند که به نظر می رسد حتی با همدیگر ارتباط هم برقرار نکرده باشند. این امر منجر به فورک ها و نسخه های متعددی از این کوین شده است.

در جولای ۲۰۱۷، تیم بایت کوین تصمیم گرفت که رویکرد نوینی داشته باشند و شفافیت بیشتری را برای جامعه فراهم آورند. این تیم هنوز هم تقریبا ناشناس باقی مانده است و تنها نام ها و عکس هایی از صورت افراد در وب پیج آنها موجود است و هیچ گونه زندگی نامه و یا لینک شبکه های اجتماعی در آن موجود نیست. اما نباید بیشتر از این، از پروژه ای که متمرکز بر حریم خصوصی است، انتظار داشت.

بروز رسانی

وبسایت بایت کوین دیگر فهرست اعضای تیم را نشان نمی‌دهد. تیم این پروژه مشغول کار بر روی اصلاح کد آن و عرضه API عمومی جدید در ماه مارس ۲۰۱۸ بود. اما این وبسایت یک صفحه تماس دارد که در آن چندین وسیله ارتباطی از جمله ایمیل و نام مدیر جامعه موجود است. در ادامه رسیدن به اهداف و نقطه عطف پروژه، تیم آنها در سه ماهه اول ۲۰۱۸ وارد بازارهای آسیایی شدند. آنها به ایجاد خط مشی در تاریخ پروژه خود ادامه دادند. به نظر می رسد که ورود آن به بازار های خاورمیانه و آفریقا تا حدودی به تاخیر افتاده باشد.

بایت کوین (BCN) چیست؟ راهنمای کامل بایت کوین ملقب به جد مونرو (Monero) 

خط مشی سال ۲۰۱۸ این پروژه مصادف شد با اقدام چشمگیر در بازاریابی و توسعه کسب و کار آن. هم چنین توانستند همکاری های جدیدی با کسب و کارها، جوامع محلی و کانال های ارتباطی فعال تر ایجاد کنند. در اواخر آگوست ۲۰۱۸، تیم توسعه هارد فورکی را بر روی شبکه برای فراهم آوردن کارمزد های پویا اجرا کرد. خط مشی این پروژه برای ادامه سال ۲۰۱۸ و شروع سال ۲۰۱۹ شامل بروز رسانی Amethyst بود که ویژگی هایی مانند کیف پول های HD، آدرس های غیر قابل اتصال و کیف پول های قابل بازرسی را مطرح می کرد.

بایت کوین (BCN) چیست؟ راهنمای کامل بایت کوین ملقب به جد مونرو (Monero) 

رقابت

از آنجا که بایت کوین متمرکز بر حریم خصوصی است بنابراین با کوین هایی مانند مونرو، زی کش (Zcash) و دش (Dash) رقابت می کند. مونرو در واقع فورکی از کد بایت کوین اولیه می باشد. حامیان مونرو مدعی هستند که بایت کوین های اولیه ممکن است دو سال قبل از انتشار عمومی از قبل استخراج شده باشند اما هنوز هم این ادعاها بین دو طرف مورد بحث قرار می گیرد.

ترید یا مبادله

در حال حاضر کمی بیش از ۱۸۴ میلیارد کوین بایت کوین (BCN) در گردش است. همزمان با کاهش پاداش استخراج، حداکثر ۱۸۴.۴۷ میلیارد BCN در بازار وجود خواهد داشت. پس احتمالا می توان گفت که اکثر این کوین ها قبلا استخراج شده اند. قیمت بایت کوین تا می ۲۰۱۷ تقریبا بین ۰.۰۰۰۰۲ تا ۰.۰۰۰۰۵ دلار راکد ماند و در این زمان بود که قیمت این کوین اوج گرفت و تقریبا به ۰.۰۰۴۳ دلار رسید و بر حسب بیت کوین به بالاترین نقطه خود یعنی ۱۹۸ ساتوشی رسید. این رشد قیمت با علاقه کلی بازار به کوین های حریم خصوصی و اعلامیه بایت کوین برای پیاده سازی توکن های غیر قابل ردیابی همزمان بود که بازار هرگز چنین چیزی را قبلا به خود ندیده بود.

بعد از این رشد شدید، قیمت آن کم کم افت کرد و در این زمان بود که تیم این پروژه اعلام کرد که تمرکز جدیدی بر توسعه شفافیت و ارتباط خواهد داشت. مانند دیگر آلتکوین ها، قیمت بایت کوین هم در دسامبر ۲۰۱۷ با افزایش قابل توجهی مواجه شد. به شیوه حیرت برانگیزی قیمت بایت کوین در برابر بازار خرسی در می ۲۰۱۸ مقاومت نشان داد و به قله جدید ۰.۰۱۲۶ دلار و ۱۴۶ ساتوشی بر حسب بیت کوین رسید. این افزایش قیمت مصادف با لیست شدن در صرافی بایننس بود و موجب جنجال در جامعه کریپتو شد. مخالفان بیان می کنند که این کوین به محض موجود شدن در پلتفرم، تبدیل به مرکز پامپ ودامپ شد اما تیم بایت کوین ادعا می کند که این نوسان شدید به دلیل خطای اجماع شبکه روی داد. در آن زمان بود که بایننس این کوین را از لیست خارج کرد.

به نظر می رسد که کوین های حریم خصوصی همگی با هم قیمتشان بالا می رود. بنابراین عجیب نیست که همزمان با افزایش قیمت مونرو و زی کش، شاهد افزایش قیمت دیگری از بایت کوین باشیم. در حال حاضر، قیمت بایت کوین تقریبا نوسان زیادی ندارد.

از کجا بایت کوین بخریم؟

اگرچه بر طبق نقشه راه یا خط مشی پروژه بایت کوین، تا کنون این کوین باید در صرافی های زیادی لیست می شد اما هنوز هم گزینه های محدودی برای خرید آن موجود است. در دو صرافی HitBTC و Poloniex می توان بیت کوین را به بایت کوین ترید یا مبادله کرد. قبل از مبادله در پلتفرم های مذکور، باید بیت کوین در صرافی های دیگری مانند GDAX خریده شود.

بایت کوین را در کجا ذخیره کنیم؟

سه انتخاب برای ذخیره بایت کوین وجود دارد:

  • کیف پول دسکتاپ
  • کیف پول آنلاین
  • کیف پول موبایلی

کیف پول دسکتاپ برای سیستم عامل های Mac، ویندوز و لینوکس موجود است و به کیف پول آنلاین هم می توان از طریق هر مرورگری دسترسی پیدا کرد. در حال حاضر، تنها کاربران اندروید می توانند از کیف پول موبایلی استفاده کنند. تیم این پروژه هنوز تاریخی را برای عرضه کیف پول iOS تعیین نکرده است. زمانی که از این کیف پول ها استفاده می کنید باید رمز عبور رمزنگاری شده و احراز هویت دو عاملی را تنظیم کنید. این اقدامات اضافی کیف پول شما را ایمن تر از حالت پیش فرض خواهد کرد.

نتیجه گیری

بایت کوین یکی از قدیمی ترین پروژه های بلاک چین و یکی از اولین پروژه های مبتنی بر حریم خصوصی برای کاربر نهایی است. حتی اگر هدف این پروژه بهبود بر بستر بیت کوین هم باشد، تیم این پروژه در وایت پیپر خود صراحتا بیان کرده است که بایت کوین را به عنوان جایگزین بیت کوین تلقی نمی کنند. آنها در عوض احساس می کنند که وجود چندین کوین قوی برای همه افراد حاضر در این حوزه مفید خواهد بود.

تجدید فعالیت اخیر این تیم در زمینه شفافیت و ارتباطات سبب ایجاد اعتماد به این پروژه شد که تعدادی سابقه آن را بحث برانگیز می دانستند. باید گفت که این پروژه پیوسته انتقاداتی را از جانب جامعه برای موضوعاتی مانند پامپ و دامپ های ادعا شده در بایننس دریافت می کند.

با ادامه هرچه بیشتر حضور دولت ها در فضای کریپتو، محبوبیت کوین های خصوصی به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت. البته مشخص نیست که آیا بایت کوین به عنوان کوین حریم خصوصی انتخاب می شود یا خیر اما باید شاهد ادامه این ماجرا در آینده بود.


مطالب مرتبط:

ریگ ماینینگ چیست؟

ممکن است ریگ ماینینگ زیاد به گوشتان خورده باشد و یا از دوستان خود یا در جوامع کریپتویی و ارزهای دیجیتالی پیشنهاداتی اینچنینی شنیده باشید:

  • ریگ ماینینگ بخر
  • الان پول توی ماینینگ و استخراجه
  • یه ریگ ماینینگ بخر نونت تو روغنه، بشین خونه پول دربیار

و جملاتی این چنینی که حتما شما را ترغیب کرده که اصلا ریگ ماینینگ چیست؟ آیا آنطور که می گویند درآمد دارد؟ چطور باید آن را تهیه کنم؟

در این مقاله ابتدا ریگ ماینینگ را تعریف می کنیم سپس ویژگی های آن و برخی از انواع آن را مورد بررسی قرار می دهیم.


ریگ ماینینگ(استخراج) چیست؟

استخراج یا ماینینگ

این کلمه در اصل Mining Rig می باشد که معادل فارسی آن به معنی تجهیزات استخراج (ماینینگ) ارزهای دیجیتال است. ریگ ماینینگ به مجموعه ای از سخت افزارهای قدرتمندی می گویند که به جهت استخراج ارزهای دیجیتالی به کار می روند(شامل cpu و gpuهای قدرتمند می باشد). چرا می گوییم ارزهای دیجیتالی؟! زیرا فرقی نمی کند چه ارزی، می تواند هر نوع ارز دیجیتالی را در برگیرد. اما برای استخراج ارزهای دیجیتالی و تهیه ریگ ماینینگ می بایست یک سری فاکتورهایی را در نظر بگیرید، زیرا در صورت نداشتن هر یک از فاکتورها بهتر است به سمت استخراج و ریگ ماینینگ نروید!


ماینینگ و محبوبیت کارت های گرافیکی

افزایش ماینینگ ارز دیجیتال در روسیه

ماینینگ یا استخراج ارزهای دیجیتالی به قدری محبوب شد که بازار کارت های گرافیکی تب و تاب خاصی پیدا کرد به طوری که شرکت هایی که در حوزه تولید این قطعات فعالیت می کردند بر آن شدند تا نیاز ماینرها را نیز در نظر بگیرند و مادربوردهایی را مخصوص فرآیند استخراج روانه بازار کردند که بعضا تا ۲۰ کارت گرافیک را نیز پشتیبانی می کند. اما شاید این سوال در ذهنتان پیش بیاید که چرا کارت گرافیک و قدرت پردازشی؟ برای استخراج ارزهای دیجیتالی به توان پردازشی زیادی نیاز است، برای تامین این توان پردازشی می توان از کارت های گرافیکی استفاده کرد. وظیفه کارت های گرافیکی در حالت عادی ایجاد تصاویر گرافیکی سه بعدی در بازی های کامپیوتری است که صرفا یک سری کارهای تکراری را انجام می دهد، از این رو گزینه مناسبی برای انجام محاسبات مربوط به ماین یا استخراج ارزهای دیجیتالی است. پیش تر کارت های گرافیکی برای گیمرها طراحی و ساخته می شد اما امروزه بازار هدف شرکت های سازنده کارت های گرافیکی تنها گیمرها نیستند بلکه ماینر ها نیز قسمت بزرگی از بازار هدف این شرکت ها را تشکیل می دهند. گیمر ها نیز می توانند با استفاده از کارت های گرافیکی خود عملیات استخراج ارزهای دیجیتالی را انجام دهند اما باید به این نکته توجه کنند که درآمد حاصل از آن مقدار قابل توجهی نیست و شاید نصرفد!

بنابراین اگر قصد دارید تا به طور جدی به ماینینگ یا استخراج ارزهای دیجیتالی بپردازید می بایست قبل از هر چیز یک سری فاکتورهای اساسی را در نظر بگیرید.

فاکتورهای اصلی برای ورود به دنیای ماینینگ و استخراج

فاکتورهای اساسی برای استخراج ارزهای دیجیتالی را می توان به ۴ بخش کلی تقسیم کرد:

  • هش ریت (توان پردازشی)
  • تولید گرما و صدای زیاد
  • هزینه برق مصرفی
  • هزینه اولیه برای خرید تجهیزات

که به توضیح هر یک می پردازیم.


هش ریت (توان پردازشی)

ماینینگ به روش PoW

هش ریت همان قدرت سخت افزاریست که صرف پردازش اطلاعات می شود. هر تجهیزی هش ریت مختص به خود را دارد و این اطلاعات بر روی آن سخت افزار مشخص شده است. لازم به ذکر است اگر تعداد زیادی از این تجهیزات را در کنار هم قرار دهید هش ریت یا قدرت سخت افزاری شما برای استخراج افزایش پیدا می کند. بنابراین این فاکتور را به عنوان عاملی مهم در استخراج ارزهای دیجیتالی در نظر داشته باشید.


تولید گرما و صدای زیاد

به طور کلی اگر از کامپیوتر خود زیاد کار بکشید یا ساعت ها با آن یک بازی سنگین را اجرا کنید کارت گرافیک و سیستمتان داغ می کند حال در نظر بگیرید که مجموعه ای از کارت های گرافیکی، به طور مداوم و با حداکثر توان در حال کار کردن هستند، بنابراین طبیعی است که گرمای بیشتری ایجاد شود. علاوه بر گرما، فن های کارت های گرافیک صدایی را ایجاد می کنند که در صورت افزایش تعداد کارت های گرافیک، متعاقبا این صدا افزایش می یابد به طوری که ممکن است اذیت کننده باشد. اما راه چاره چیست؟ برای گرما می توانید از دستگاه های تهویه استفاده کنید اما به هرحال تهیه این دستگاه ها برایتان خرج می تراشد و مصرف برق نیز متعاقبا افزایش می یابد. برای کاهش صدای ریگ ماینینگ نیز می توانید از تکنولوژی های جدیدی استفاده کنید که باعث کاهش صدا می شوند، به عنوان مثال برخی از ریگ ها را با روغن های مخصوص عایق می کنند تا صدای آنها کمتر شود که برای آنها  نیز می بایست هزینه های جداگانه بپردازید.


هزینه برق مصرفی

همانطور که پیش تر گفته شد ریگ های ماینینگ متشکل از سخت افزارهای قدرتمندی است که جهت پردازش اطلاعات استفاده می شود. در حالت عادی تجهیزات الکترونیکی و کامپیوتری مصرف برق بالایی دارند حال در نظر بگیرید یک ریگ ماینینگ با مشخصاتی که گفته شد با حداکثر توان در حال کار باشد، قاعدتا هزینه برق شما به نسبت قابل توجهی افزایش می یابد. بنابراین بسیاری از افراد برای استفاده از ریگ ماینینگ و استخراج ارزهای دیجیتالی از مناطقی که برق ارزان تری دارد استفاده می کنند.


هزینه اولیه برای خرید تجهیزات

5 مزرعه بزرگ ماینینگ دنیا

اما نکته قابل توجه دیگر هزینه مربوط به تهیه این سخت افزارهاییست که درباره آن صحبت کردیم. جدای از هزینه برق و خرید تجهیزات برای کاهش صدا و خنک شدن ریگ ماینینگ، هزینه خرید و راه اندازی ریگ ماینینگ را نیز باید در نظر بگیرید که به نسبت هزینه قابل توجهی است. در حالت عادی کارت های گرافیکی به نسبت قدرت پردازشی آنها قیمت زیادی دارند. با داغ شدن صنعت ماینینگ و افزایش تقاضا برای کارت های گرافیکی قیمت این تجهیزات افزایش پیدا کرد. حال تهیه تعداد زیادی از این کارت های گرافیکی به افزایش هزینه ثابت شما منجر می شود. بنابراین برای اینکه وارد صنعت ماینینگ شوید می بایست ROI یا بازگشت سرمایه خود را محاسبه کنید تا ببینید برایتان این کار می صرفد یا خیر.


معرفی برخی از بهترین ریگ های ماینینگ

در ادامه به معرفی برخی از بهترین ریگ های ماینینگ می پردازیم:

  • ریگ ماینینگ شارک مینی (Shark Mini)

مینی شارک

این ریگ ماینینگ یکی از ریگ هاییست که جای کمی می گیرد و همچنین گرمای زیادی تولید نمی کند. اگر نمی خواهید خیلی تحقیق کنید و در بازار بگردید این مدل را حتما مد نظر داشته باشید. شارک مینی از ۴ درگاه کارت گرافیک پشتیبانی می کند و با توان پردازشی قابل ملاحظه ای به استخراج می پردازد. البته این ریگ ماینینگ مدل های مختلفی دارد که بنا به سلیقه کاربر می تواند خریداری شود.

  • بیت کوین گلد جی پی یو ماینر (Bitcoin Gold GPU Miner)

بیت کوین گلد

صرفه اقتصادی برای هزینه اولیه ریگ ماینینگ از جمله مسائل مهمی در استخراج ارزهای دیجیتالی است که از ویژگی های این ریگ ماینینگ می باشد. این ریگ ماینینگ از ۶ کارت گرافیک پشتیبانی می کند و با هش ریت ۲۰۰۰ در ثانیه به استخراج می پردازد. این ریگ ماینینگ محصول شرکت اتریوم ماینر است که شرکت تخصصی در زمینه ساخت دستگاه های استخراج می باشد.

  • پانداماینر B۵ پلاس (PandaMiner B۵ Plus)

پاندا ماینر

این ریگ ماینینگ یک محصول خوب در زمینه استخراج ارزهای دیجیتالی است و دارای ظرفیت ۸ کارت گرافیک می باشد و با هش ریت ۱۱۰ مگا بر ثانیه به ماینینگ می پردازد. این پکیج قیمت بالاتری نسبت به پکیج های معرفی شده دارد و در بازار نیز به راحتی یافت نمی شود. بسیاری از کارشناسان استخراج ارزهای دیجیتالی اعتقاد دارند که این پکیج برای استخراج اتریوم گزینه بسیار مناسبی است.


به کانال تلگرام ما بپیوندید 

بت (BAT) چیست؟ توجه شما مجانی سرقت نخواهد شد + ویدئو


با استفاده از مرورگر Brave، تبلیغات نمی‌توانند توجه شما را سرقت کنند و باید هزینه‌ی آن را پرداخت کنند. این هزینه با استفاده از توکن بت (BAT) پرداخت می‌شود. در ادامه به توضیح کامل توکن BAT و  مرورگر Brave می‌پردازیم.


تبلیغات زیاد و آزاردهنده در محیط آنلاین

با وجود این که بیشتر مردم از تبلیغات متنفر هستند، تبلیغات همه جا حضور دارند. تبلیغات یک بخش حیاتی از اکوسیستم اینترنتی هستند و بدون آن‌ها بسیاری از وبلاگ‌ها، سایت‌ها و کانال‌های یوتیوب که شما از آن‌ها لذت می‌برید، درآمد کافی برای زنده ماندن ندارند. در حقیقت، اگر تبلیغات وجود نداشت، شما این مقاله را مطالعه نمی‌کردید.

در روزهای اولیه اینترنت، کاربران فقط بنرهای تبلیغاتی می‌دیدند ولی الان تبلیغات خیلی گسترده شده است. علاوه بر بنرهای تبلیغاتی، تبلیغات ویدئویی، تبلیغات pop-up، تبلیغات ایمیلی، آگهی‌های خبری و … هم اضافه شده‌اند. این تبلیغات دیگر محدود به مرورگرهای وب ما نیست و در بسیاری از بازی‌های موبایل و برنامه‌های کاربردی مرتبط با اینترنت نیز ظاهر می‌شوند.


به کانال تلگرام ما بپیوندید 


تبلیغات هرجایی هستند، علاوه بر این کاربران را شناسایی می‌کنند. اغلب وب سایت‌ها از یک ردیاب شخص ثالث برای نظارت بر فعالیت کاربران استفاده می‌کنند که می‌تواند برای شناسایی شما در وب استفاده شود. در حال حاضر حدودا ۴۰ ردیاب متفاوت، فعالیت شما را می‌بینند و اطلاعات مربوط به فعالیت شما را ذخیره می‌کنند.

جالب اینجاست که هزینه‌ها را کاربران می‌پردازند. هر تبلیغ هدفمند که بر روی گوشی خود مشاهده می‌کنید، احتمالا از طیف وسیعی از شبکه‌های تبادل آگهی، سرورهای خرید و فروش و سیستم‌های مدیریت اطلاعات، قبل از این که به دست شما برسد، عبور کرده است. این انتقال داده‌ها باعث می‌شود صفحات کندتر بارگذاری شوند و حجم اینترنت و باتری شما را بیهوده مصرف کنند.

تبلیغات آزاردهنده

در ادامه به طور خلاصه به بررسی مشکلات سیستم‌های تبلیغات سنتی می‌پردازیم:

مشکلاتی که کاربران با سیستم تبلیغات سنتی دارند:

  • بالغ بر ۵۰٪ از حجم اینترنت تلفن همراه کاربر برای تبلیغات و ردیاب ها صرف می‌شود، که هزینه آن به اندازه ۲۳ دلار در ماه می‌رسد.
  • تبلیغات به طور متوسط حدود ۵ ثانیه زمان بارگذاری تلفن همراه را به خود اختصاص می دهند.
  • تبلیغات باعث کاهش ۲۱٪ باتری گوشی می‌شود.
  • بدافزارها در یک سال گذشته ۱۳۲ درصد افزایش داشته است.

مشکلاتی که منتشر کنندگان آگهی با سیستم تبلیغات سنتی دارند:

  • گوگل و فیس بوک ۷۳ درصد از کل آگهی ها را به خود اختصاص می‌دهند.
  • اخیرا درآمد ناشران به میزان ۶۶ درصد کاهش یافته است.
  • رباتها در سال گذشته مبلغ ۷.۲ میلیارد دلار را با تقلب به خود اختصاص داده اند.
  • بیش از ۶۰۰ میلیون موبایل و کامپیوترها، آگهی ها را مسدود کرده اند.
  • ناشران نمی توانند از طریق ارزش افزوده خدمات خود کسب درامد کنند.

مشکلاتی که  آگهی دهندگان با سیستم تبلیغات سنتی دارند:

  • تبلیغ کنندگان در مورد آنچه که برایش پول پرداخت می‌کنند اطلاعات خوبی ندارند.
  • بازاریابان اغلب با وب سایت های جعلی و ربات هایی که تقلب می‌کنند، فریب می‌خورند.
  • هدف گذاری ضعیف است و کاربران احتمال دارد تبلیغات را نادیده بگیرند.


نجات با استفاده از بلاکچین

آقای برندان آیک بنیان‌گذار موزیلا و خالق جاوا اسکریپت راه حلی برای این مشکل دارد. وی در طی سه سال گذشته، یک جایگزین برای سیستم تبلیغاتی آنلاین ما که سرشار از تقلب و ناکار آمدی است، طراحی کرده است. او به همراه تیمش، سیستمی برای تبلیغات آنلاین به صورت غیرمتمرکز و شفاف با استفاده از بستر بلاکچین طراحی کرده است.

این سیستم طوری طراحی شده است که کاربران با دیدن تبلیغات هدفمند، هم در وقتشان صرفه جویی شود و هم مورد آزار قرار نگیرند. همچنین این سیستم باعث می‌شود که پولی که توسط تبلیغ کنندگان صرف تبلیغات می‌شود، به واسطه‌ها نرسد.

این سیستم از دو قسمت اصلی ساخته شده است، اولین قسمت آن، مرورگر Brave است. مرورگری که حریم خصوصی کاربران را اولویت قرار می‌دهد و به طور پیش فرض ردیاب‌های شخص ثالث را مسدود می‌کند.

brave مرورگر


البته شما می‌توانید با اضافه کردن افزونه‌های طراحی شده در فایرفاکس یا کروم هم این تبلیغات را مسدود کنید، اما Brave علاوه بر مسدود کردن تبلیغات، از فعالیت ردیاب‌های موجود هم به منظور حفظ حریم خصوصی کاربران جلوگیری می‌کند. این مرورگر تعداد آگهی‌های مسدود شده و مقدار زمان صرف شده برای بارگذاری سریعتر صفحات را ذخیره می‌کند.

اگر قرار باشد که همه‌ی تبلیغات مسدود شود، دیگر نه کسی تبلیغ می‌کند و نه کسی می‌تواند تبلیغات مورد علاقه‌ی خود را دنبال کند. اینجاست که قسمت دوم سیستم طراحی شده توسط آقای برندان آیک موضوعیت می‌یابد.

مرورگر Brave توسط توکن BAT که از بستر بلاکچین استفاده می‌کند، قدرت می‌یابد. خالقان BAT در مورد آن می‌گویند:

این توکن جدید می‌تواند بین ناشران، تبلیغ کنندگان و کاربران مبادله شود. این توکن مبتنی بر توجه کاربر است و با ذهن متمرکز افراد تعامل می‌کند. این توکن می‌تواند برای به دست آوردن انواع تبلیغات مورد استفاده قرار بگیرد.

توکن BAT تنها یک ارز نیست. تبلیغ کنندگان، ناشران، کاربران می‌توانند از این توکن برای اندازه گیری، تبادل و تایید توجه مستقیم کاربران استفاده کنند. آقای آیک در این مورد می‌گوید:

کریپتوکارنسی‌ها نمی‌توانند این نوع از مشکلات متقابل را در پلتفرمشان حل بکنند. با استفاده از BAT شما می‌توانید به معنای واقعی کلمه به وب سایت‌ها توجه کنید و در قبال توجهتان پول دریافت کنید.

این سیستم در مراحل نهایی ساخت قرار دارد و در حال حاضر فاز دوم ساخت آن نهایی شده است و تنها یک فاز دیگر مانده است. فاز اول آن ساخت مرورگر Brave ، فاز دوم آن توکن BAT و فاز سوم آن شامل معرفی مجدد تبلیغاتی است که کاربران حاضرند آن را ببینند. در حال حاضر Brave همانند Netflix کار می‌کند. برای استفاده از آن نیاز نیست پولی پرداخت کنید و می‌توانید تمامی فیلم‌ها را بدون تبلیغات تجاری مشاهده بکنید. اما اگر تصمیم داشته باشید که برای خدماتی پول خرج کنید، پول شما به Netflix نخواهد رسید، این پول به دست تهیه کنندگان این فیلم‌ها می‌رسد. ویدئوی زیر، ویدئو رسمی معرفی مرورگر Brave و توکن BAT توسط برندان آیک، موسس موزیلا و فایرفاکس و جاوا اسکریپت می‌باشد.


برندان آیک معتقد است که سیستمش جایگزینی برای سرویس‌های اشتراک موجود است، مانند سرویسی که نیویورک تایمز و بقیه ارائه می‌دهند. این که از مردم درخواست کنید برای مشاهده از سایت‌ها یا دریافت سرویس‌های دیگر مرتبا از کارت اعتباریشان استفاده بکنند، کاری منطقی نیست. البته می‌دانیم که درصد کمی از کاربران این سیستم پرداخت داوطلبانه را انتخاب خواهند کرد، ما برنامه‌های انگیزه بخش زیادی برای مجاب کردن کاربران به استفاده از این سیستم داریم.


شکل جدید تبلیغات در Brave

مرورگر Brave به زودی به شما اجازه می‌دهد تعداد کمی از تبلیغات را مشاهده کنید، این تبلیغات در یک صفحه‌ی خصوصی یا از طریق پیام‌های اعلان در داخل مرورگر برای کاربران به نمایش در می‌آید. این مرورگر برخی از تبلیغات را در صفحات ناشران، نمایش خواهد داد، اما قبل از آن تبلیغات خصوصی راه اندازی خواهد شد. قابل به ذکر است که این تبلیغات با شیوه‌ای متفاوت از تبلیغات آنلاین موجود و به صورت کاملا هدفمند ارائه می‌شود.

BAT میهن بلاکچین

آقای آیک، در همین رابطه توضیح می‌دهد:

به جای سیستم فعلی تبلیغات آنلاین، ما یک کاتالوگ عینی ارائه می‌دهیم که متناسب با زبان محل زندگی شماست. شما در روز یک تبلیغ خصوصی بر اساس میزان رضایتتان از تبلیغات به صورت هدفمند و در ساعت مقرر دریافت خواهید کرد.


توکن BAT

BAT این توانایی را دارد که تغییری اساسی در نحوه‌ی استفاده از اینترنت ایجاد کند. مرورگر Brave قصد دارد به ناشران اجازه فروش فضا برای تبلیغات بدهد. طبق گفته‌ی آقای آیک، با رضایت ناشران و کاربران، ۱۵ درصد از این مبلغ دریافتی به کاربر، ۱۵ درصد به تیم سازنده BAT و ۷۰ درصد باقیمانده به ناشران داده می‌شود.

بعد از این که ساخت پلت فرم به پایان رسید، مرورگر Brave به شما اجازه خواهد داد که اندوخته‌های BAT خود را به دلار، بیت کوین و یا هر ارز دیگری تبدیل بکنید. این مرورگر می‌تواند جایگزین مناسبی برای مرورگرهای فعلی باشد و خیالتان راحت باشد که ردیابی نمی‌شوید و تبلیغات شما را آزار نخواهد داد.

آقای آیک در مورد مرورگر Brave و توکن BAT می‌گوید:

من فکر می‌کنم، مرورگر Brave می‌تواند رشد خوبی داشته باشد و سهم زیادی از کاربران نخبه را تصاحب کند و در این راه BAT نقش اصلی را ایفا می‌کند. من می‌خواهم استفاده از توکن BAT فراگیر شود و داخل مرورگرها و برنامه‌های دیگر اعم از پادکست‌ها و یا حتی بازی‌هایی که در آن‌ها تبلیغ وجود دارد، مورد استفاده قرار بگیرد.