ارز دیجیتال و بلاکچین
ارز دیجیتال و بلاکچین

ارز دیجیتال و بلاکچین

اتریوم چیست؟ بستری برای برنامه های غیرمتمرکز


قبل از آشنایی با اتریوم ، بهتر است که با اینترنت آشنا شویم. همه ما اینترنت را می‌شناسیم. همین الان که شما این مطلب را می‌خوانید، در حال استفاده از اینترنت هستید. حتما می‌دانید که داده‌های شخصی، پسوردها و اطلاعات مالی شما در کامپیوترهای دیگران ذخیره می‌شود! البته بهتر است بگوییم، این اطلاعات در سرورها و فضاهایی که متعلق به شرکت‌ها است، ذخیره و نگهداری می‌شود. آمازون، فیسبوک و گوگل نمونه خوبی برای این موضوع هستند.

اینترنت بستری را فراهم کرد که کاربران راحتی را تجربه کنند و امروزه زندگی بدون اینترنت، برای خیلی از ما غیر ممکن است.

البته فراموش نکنیم که استفاده از اینترنت، خطراتی هم به همراه دارد. همه ما شنیدیم که تخلفگران یا دولت‌ها به داده‌های شخصی ما دسترسی پیدا کرده‌اند. داده‌هایی که بعضا برای ما اهمیت زیادی داشتند. جالب اینجاست که در بیشتر مواقع، حتی متوجه هم نمی‌شویم که آن‌ها داده‌های شخصی ما را مطالعه کرده‌اند. خطر دزدیده شدن، منتشر شدن و حتی تغییر کردن داده‌های ما، همیشه وجود داشته است! ولی آیا واقعا وقت آن نرسیده که تغییری ایجاد بشود؟ آیا پیشرفت تکنولوژی، توان کاهش یا حذف این خطرات را دارد؟ آیا حریم خصوصی واقعا خصوصی می‌ماند؟

ابزارهای متعددی برای رسیدن به این اهداف مورد استفاده قرار گرفتند. یکی از این ابزارها تکنولوژی بلاکچین است. ولی چگونه از این تکنولوژی استفاده کنیم؟

اتریوم پلتفرمی است که استفاده از بلاکچین در زندگی روزمره ما را ممکن کرده است. در حالی که بیت کوین در تلاش است با بهره بردن از بلاکچین، سیستم بانکی و شیوه‌های پرداخت آنلاین مثل Paypal را حذف کند، اتریوم با استفاده از بلاکچین، به دنبال حذف واسطه گری در زندگی ما است. اگر هنوز با بیت کوین آشنا نشده‌اید حتما مقاله “بیت کوین چیست” را مطالعه کنید.

واسطه گری کلمه آشنایی برای همه ماست. در تمام امورات زندگی با اشخاص ثالث در ارتباط هستیم.


ولی آیا واقعا وجود واسطه‌ها در زندگی ما ضروری است؟

حذف واسطه‌ها با وجود تکنولوژی بلاکچین محقق شد. ولی ساخت برنامه‌ای مبتنی بر بلاکچین، نیاز به برنامه نویسی پیچیده، آگاهی به فرآیندهای رمزنگاری و محاسبات ریاضی داشت. به همین دلیل کاربران رقبتی به استفاده از آن نشان نمی‌دادند تا اینکه اتریوم به عنوان یک پلتفرم، بستری را فراهم کرد که برنامه نویسان به راحتی بتوانند برنامه‌های خود را مبتنی بر بلاکچین بسازند و از ویژگی‌های آن بهره ببرند.

فرض کنید شما به دنبال خرید خانه هستید. برای این کار به مشاورین املاک مراجعه می‌کنید. مشاورین املاک نقش واسط را اجرا کرده و در اصل خریدار و فروشنده را باهم آشنا می‌کنند. اگر معامله انجام شد، درصدی از مبلغ پرداخت شده را از خریدار و فروشنده دریافت می‌کنند. البته بعضا دیده شده است که مشاورین املاک در بالا و پایین شدن قیمت املاک نقش پررنگی ایفا می‌کنند. آیا بازار نباید متناسب با عرضه و تقاضای واقعی رشد بکند؟ آیا مشاورین املاک با بالا بردن قیمت ملک به فکر بیشتر شدن ارزش درصدی که از دو طرف معامله دریافت می‌کنند، نیستند؟

اتریوم راه حلی برای این موضوع دارد. با استفاده از اتریوم شما می‌توانید به راحتی معامله خود را انجام دهید، رسید دیجیتالی دریافت کنید، هزینه واسطه گری را پرداخت نکنید و به ملک خود برسید. اتریوم شما را قادر می‌سازد با استفاده از اتر که ارز دیجیتالی آن است، ملک خود را بدون پرداخت هزینه به واسطه گرها خریداری کنید. این شبکه، سرعت بالایی در جابه جایی پول دارد و همیشه در دسترس شما خواهد بود. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که شما هر لحظه که اراده کردید، پول جابه جا کنید و منتظر روز کاری بانک‌ها نباشید!

برای شناخت بهتر اتریوم، بایستی بدانیم که اتریوم چه خدمتی ارائه می‌دهد و چگونه بر جامعه ما تاثیر می‌گذارد. در این راه بایستی ویژگی‌های اصلی اتریوم را بشناسیم و آن را با روش‌های دیگر قیاس کنیم.


با ویژگی‌های اتریوم آشنا شوید

اتریوم نیز مانند بیت کوین یک سیستم غیرمتمرکز است. این ویژگی باعث می‌شود که این سیستم، تحت نظارت هیچ دولتی نباشد. همانطور که می‌دانید در حال حاضر خدمات اصلی آنلاین، کسب و کارها و شرکت‌ها به صورت متمرکز سازماندهی می‌شوند. سال‌هاست که با همین شیوه به زندگی خود ادامه می‌دهیم. البته تاریخ به ما ثابت کرده است که همچنان به این شیوه نیاز داریم. چرا که در انجام هر کاری نیاز به جلب اعتماد داریم و این اعتمادسازی به عهده نهادهایی است که به صورت متمرکز اداره می‌شوند. آیا اتریوم می‌تواند این نهادهای نظارتی متمرکز را حذف کند؟ آیا اتریوم می‌تواند بستری برای اعتماد سازی باشد؟

اتریوم یک سیستم غیرمتمرکز خودگردان است. این سیستم به پشتوانه هزاران کامپیوتر داوطلب، خدمات خود را ارائه می‌دهد. این پشتوانه باعث می‌شود که اتریوم در هر شرایطی پاسخگوی نیازهای کاربران باشد و هیچ وقت در حالت Offline قرار نگیرد.

اتریوم یک شبکه مستقل دارد. این شبکه دارای مرورگر اینترنت خود است. زبان برنامه نویسی اتریوم و سیستم پرداختی آن، منحصر به استفاده در همین شبکه است. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که کاربران بتوانند برنامه‌های خود را بر روی بلاکچین اتریوم راه اندازی کنند. در شبکه اتریوم از ارز دیجیتالی اتر در تراکنش‌ها استفاده می‌شود. اکثر برنامه‌هایی که از شبکه اتریوم استفاده می‌کنند، ارز دیجیتالی خود را دارند که به آن‌ها توکن می‌گویند. در این شبکه برای جابجا شدن توکن‌ها، باید حتما ارز دیجیتالی اتر هم داشته باشیم که کارمزد تراکنش را با آن پرداخت کنیم.

اتریوم با داشتن همین ویژگی‌ها توانست نوع جدیدی از قراردادها را با نام قراردادهای هوشمند ارائه دهد. قراردادهای هوشمند، جواب اتریوم به سوال ماست.


آیا اتریوم می‌تواند بستری برای اعتمادسازی باشد؟

بله می‌تواند. یک مسابقه فوتبال را در نظر بگیرید. برای خرید بلیط چه کار می‌کنید؟ حالا با این فرض که مسابقه دربی استقلال و پرسپولیس هم باشد! بلیط به سختی می‌توان تهیه کرد، حتی شاید نتوانین به قیمت واقعی، بلیط این بازی را تهیه کنید. اگه شما از جمله طرفدارهای ۲ آتیشه باشید، به هر قیمتی، این بلیط را تهیه می‌کنید. حتی شده با چند برابر قیمت! اینجاست که نقش واسطه گری‌ها پر رنگ می‌شود. به طور مثال دوستتان بلیط را ۱۵ هزار تومان خریداری می‌کند، اما شما همان بلیط را ۹۰ هزار تومان! ۷۵ هزار تومان نصیب چه کسی می‌شود؟! بعد از خریداری بلیط هم، ممکن است به هر دلیلی این بازی لغو شود یا اینکه بلیط شما به چند نفر دیگر هم فروخته شده باشد! مثلا شرایط آب و هوایی، آنقدر نامساعد باشد که بازی به روز دیگری موکول شود و شما نتوانید در آن روز شرکت کنید. آیا شما می‌توانید پول خود را پس بگیرید؟ آیا اتریوم می‌تواند این مشکلات را حل بکند؟ آیا اتریوم می‌تواند تضمین کند که شما دقیقا همان چیزی را خریداری کرده‌اید که به دنبال آن بودید؟

بله، اتریوم راه حلی برای این موضوع دارد. راه حل اتریوم، استفاده از قراردادهای هوشمند است. با استفاده از این قراردادهای هوشمند، معاملات تک نرخی خواهد شد! اعتماد کاربران جلب خواهد شد. حتی این قراردادهای هوشمند قابلیت این را دارند که اگر بندهای آن رعایت نشد، مبالغ دریافتی بازگردانده شود. مطمئنا با این توضیحات کنجکاو شدید که بیشتر راجع به مفهوم قراردادهای هوشمند بدانید. به شما پیشنهاد می‌دهیم به مقاله “قراردادهای هوشمند چیست” رجوع کنید.

با این اوصاف استفاده از اتریوم، ما را قادر می‌سازد که از تکنولوژی بلاکچین استفاده بیشتری ببریم و صرفا از این تکنولوژی برای انجام تراکنش‌های مالی استفاده نکنیم. با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به این تکنولوژی نوین بدانید.


مطالب مرتبط:

الیمپ ترید (Olymp trade) چیست؛ پلتفرمی برای پیش بینی قیمت با ریسک بالا!

با توجه به اوضاع نامناسب مالی مردم کشور ایران، بسیاری از مردم تصمیم به سرمایه گذاری در پلتفرم هایی گرفته اند که لازمه کسب درآمد از آن ها، دانش و شانس است. یکی از این پلتفرم ها، الیمپ ترید (Olymp trade) است که در این مقاله قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم، پس اگر شما هم یکی از کاربران این پلتفرم هستید یا به فکر سرمایه گذاری و ترید در الیمپ ترید هستید، این مقاله را از دست ندهید.

قبل از هر چیز یک نیم نگاهی به حضور فعال و پر شور مردم ایران در این پلتفرم می اندازیم.

الکسا الیمپ ترید

همانطور که مشاهده می کنید، سایت الیمپ ترید ۱۵ درصد ترافیک خود را از طریق کاربران ایرانی به دست می آورد. رتبه این سایت در ایران، ۳۳۸ و در جهان ۱۶۶۷ که نشان می دهد کاربران زیادی از این پلتفرم استفاده می کنند و مهم تر از آن، ایرانی ها درصد قابل توجهی از کاربران آن را به خود اختصاص داده اند.

الیمپ ترید (Olymp trade) چیست؟

پلتفرم الیمپ ترید، بستری برای پیش بینی قیمت و باینری آپشن فراهم کرده است. به طور مثال باینری آپشن برای ارز دیجیتالی بیت کوین نوعی معامله می‌باشد که در آن شما پیش بینی می‌کنید، در زمان مشخص قیمت بیت کوین افزایش یا کاهش خواهد یافت. اگر درست پیش بینی کنید، سود آپشن را به دست می‌آورید و اگر اشتباه پیش بینی کنید، سرمایه خود را از دست می‌دهید. هر باینری آپشن بیت کوین تاریخ سررسید خاص خود را دارد که در آن تاریخ، آپشن درست یا نادرست بودن پیش بینی شما را بررسی می‌کند. هر باینری آپشن بیت کوین هم چنین سود خاصی دارد که می‌توانید آن را تصاحب کنید. به دلیل اینکه این نوع معامله به برنده یا بازنده شدن همراه است و حد وسطی برای آن وجود ندارد به آن باینری آپشن یا آپشن های دوتایی می‌گویند. البته در الیمپ ترید ارز های دیجیتالی دیگری مثل اتریوم، لایت کوین، دش، بیت کوین کش،ریپل، زی کش و … وجود دارد. علاوه بر این شما می توانید در مبادلات ارزهای رسمی کشورهای دیگر با یکدیگر هم امکان پذیر است.

در واقع الیمپ ترید یک بروکر بازار مالی محصوب می شود. بروکر یک واسط بین خریدار و فروشنده است که مبادله آن ها را در بستری امن امکان پذیر می کند و در ازای آن کارمزد دریافت می کند. همانطور که در سایت الیمپ ترید هم قابل مشاهده است، این سایت در سال ۲۰۱۶ به کمیسیون بین المللی مالی (International Financial Commission) پیوسته است.

بسیاری از مردم معتقد هستند که باینری آپشن، قمار است و به همین دلیل تمایلی به شرکت و استفاده از این سیستم ندارند. تعداد زیادی هم به دنبال ریسک و کسب درآمد زیاد هستند و با رویای یک شبه پول دار شدن وارد این عرصه می شوند. باید به این نکته دقت بکنید که در حال حاضر در دنیای ارزهای دیجیتالی دستکاری قیمتی به وفور دیده می شود و پیش بینی قیمت برای تحلیل گران به سختی امکان پذیر است و بسیاری از این پیش بینی ها اتفاق نمی افتد. با این تفاسیر پیش بینی قیمت توسط تازه واردان بیشتر شبیه قمار است تا پیش بینی و تعداد کسانی که خوش شانس بوده اند و توانستند از پلتفرم الیمپ ترید کسب درآمد کنند، کم نیستند.

عده ای هم بر این باور هستند که پلتفرم های این چنینی، با توجه به پیش بینی های مردم، قیمت ها را بالا و پایین می برند و فقط به سودی که از طریق آن به دست می آورند، می اندیشند. پس به این نکته هم دقت کنید که این امکان وجود دارد که پلتفرم هایی نظیر الیمپ ترید در دستکاری قیمتی ارزهای دیجیتالی نقش پر رنگی داشته باشند.

اگر به دنبال امتحان کردن یا ادامه دادن شانس خود در این پلتفرم هستید، حتما به هشدار زیر دقت کنید. (همچنین شما می توانید از نسخه دموی این پلتفرم هم بدون ریسک و از دست دادن سرمایه استفاده نمایید.)

هشدار:

اگر وارد این سایت شوید، بلافاصله با جمله “Registration is prohibited in your country” روبرو خواهید شد که نشان می دهد این سایت کاربران ایرانی را برای استفاده از سایت الیمپ ترید محدود کرده است. البته شاید این محدودیت هنوز اعمال نشده باشد ولی اگر شما یکی از کاربران این سایت هستید، حداقل کاری که می توانید انجام دهید این است که با آی پی ایران وارد این سایت نشوید. چون هر لحظه ممکن است دارایی های شما در این سایت بلوکه شود.

منع کاربران ایرانی در الیمپ ترید

طبق بررسی هایی که انجام دادیم، کامنت ها و نظراتی که کاربران این پلتفرم در فضای مجازی ثبت کرده بودند، فهمیدیم که این سایت هر لحظه اراده کند، می تواند از کاربران خود مدارک هویتی دریافت کند. البته این اتفاق برای شناختن کاربران و جلوگیری از پولشویی (KYC/KML) امری پسندیده است ولی با توجه به محدودیتی که برای کاربران ایرانی وجود دارد، حتی اگر از آی پی خارج از ایران داخل این سایت فعالیت می کنید، باید در نظر داشته باشید که باز هم امکان بلوکه شدن پول های شما توسط این سایت وجود دارد. پس توصیه می کنیم به راهکاری که در پست “یکی از راه های برطرف کردن مشکل کاربران ایرانی جهت احراز هویت در صرافی ها!” ارائه کردیم نگاهی بیندازید.

منع کاربرانی ایرانی الیمپ ترید

منع کاربرانی ایرانی الیمپ ترید

مسئولیت سرمایه گذاری و ترید در این سایت به عهده خود کاربر است.

نظر شما در مورد الیمپ ترید چیست؟ آیا الیمپ ترید در دستکاری قیمتی نقش دارد؟

الگوریتم اجماع در بلاکچین چیست؟



قبل از اینکه به تعریف مفهوم الگوریتم اجماع بپردازیم، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا با مفاهیمی مانند دفتر کل توزیع شده (DLT) و بلاک چین آشنا شوید. چرا که این روش در این نوع تکنولوژی ها بیشترین کاربرد را دارد.

یکی از ویژگی‌های مهم بلاک چین و انواع دیگر دفترهای توزیع شده، غیرمتمرکز بودن است. غیرمتمرکز بودن در دنیای کامپیتر به زبان ساده به این معناست که هر نوع اطلاعات یا ارزشی در یک سرور مرکزی ذخیره و پردازش نمی‌شود، بلکه تمامی آنها در چندین کامپیوتر ذخیره و نگه داری می شود. به سرورهایی که این اطلاعات را ذخیره می کنند و به نوعی سرویس دهنده شبکه هستند، گره یا نود می‌گوییم.

بزرگترین دلیل استفاده از انواع دفاتر کل توزیع شده مانند بلاک چین،‌ بالا بردن امنیت و مطمئن بودن از عدم نابودی و خرابی داده هاست. اگر اطلاعات در یکی از سرورها (گره‌ها) به هر دلیلی از بین برود، چندین هزار و حتی میلیون‌ها سرور دیگر آن اطلاعات را در خود ذخیره کردند.

اما هنگام استفاده از بلاک چین یا انواع دیگر، یک مسئله حیاتی مطرح می شود. زمانیکه قرار باشد اطلاعات آپدیت و به روز رسانی شوند، باید در سیستم همه گره ها این اتفاق بیفتد. برای حل این مسئله، از الگوریتم اجماع استفاده می‌شود.

الگوریتم اجماع به زبان ساده یعنی روشهایی برای به توافق رسیدن اعضای یک شبکه.

برای این واقعیت، طبق این الگوریتم قبل از هر چیز فرض شده است که برخی از گره ها در دسترس نباشند که در حقیقت هم دسترسی به همه گره ها در یک زمان احتمال خیلی کم و عجیبی است. در سیستم های متمرکز، برای مثال یک شرکت، همه کارمندان در زمان مشخصی در اداره حضور دارند و در صورت نیاز همه آنها قابل دسترسی هستند. اما در سیستم های غیرمتمرکز این ویژگی وجود ندارد. در نتیجه، الگوریتم های اجماع باید دارای یک حداقل برای تصویب یک تغییر باشند. به طور مثال اگر ۵۱ درصد از گره های یک شبکه در الگوریتم اجماع بلاک چین به توافق برسند که اطلاعات را آپدیت و به روز رسانی کنند، این اتفاق خواهد افتاد.


کاربرد های الگوریتم اجماع

به طور کلی الگوریتم های اجماع کاربردهای دیگری هم دارند، مانند:

  • تصمیم گیری در مورد اینکه آیا یک تراکنش صلاحیت تایید و ذخیره روی دفتر کل توزیع شده را دارد یا خیر
  • انتخاب گره‌ها برای مدیریت امور روی دفتر کل توزیع شده 
  • تضمین یکدست سازی اطلاعات روی سیستم های سرویس دهنده به شبکه

در مثال شرکت، اگر کارمندان بر سر یک موضوع اتفاق نظر نداشته باشند، مدیر شرکت تصمیم نهایی را خواهد گرفت. با استفاده از الگوریتم اجماع، به توافق رسیدن بین گره ها از طریق یک سیستم رای گیری انجام خواهد شد. به این صورت که اگر یک کاربر تراکنشی (هر نوع اطلاعاتی را شامل می‌شود) را به شبکه ارسال کند، داده فرستاده شده توسط همه گره ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، اگر با توجه به اطلاعات قبلی، تراکنش ارسال شده درست باشد، گره یک تاییدیه مبنی بر صحت آن به شبکه میفرستد. مجموعه‌ای از تراکنش‌ها یک بلاک را می‌سازند. اگر بیش از ۵۱ درصد گره ها اضافه شدن این بلاک را به بلاک چین تایید کنند، مه گره ها بلاک جدید را به سیستم خود اضافه خواهند کرد و تراکنش های داخل آن موفق و نهایی خواهد شد.

اولین و معروف ترین استفاده از بلاک چین، ارز رمزنگاری شده بیت کوین است. در بلاک چین بیت کوین، هر بلاک شامل اطلاعات تراکنش (فرستنده و گیرنده و مبلغ ارسالی)، هش بلاک قبلی و هش بلاک فعلی است. گره ها در شبکه بیت کوین با استفاده از یک الگوریتم اجماع تراکنش ها را تایید و بلاک های جدید را تولید می‌کنند.

الگوریتم اجماع انواع مختلفی دارد اما دو نوع پر کاربرد آن در بلاک چین، الگوریتم گواه اثبات کار (PoW) و گواه اثبات سهام (PoS) است. در حال حاضر اکثر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم از PoW استفاده می‌کنند و به دلیل اینکه این روش با بالا رفتن سختی شبکه مصرف انر‌ژی را افزایش می‌دهد، این شبکه ها سعی دارند به سمت الگوریتم های دیگر مانند PoS حرکت کنند. برای اطلاعات بیشتر به شما پیشنهاد می‌دهیم تا مقالات تعریف PoW و PoS و تفاوت های آنها را مطالعه کنید.


جمع بندی

در دنیای مدرن امروزی که همه چیز به سمت دیجیتالی شدن حرکت می‌کند، غیرمتمرکز سازی یکی از عوامل مهم برای جوامع خواهد بود. کنترل و مدیریت زندگی بدون وجود نهاد مرکزی مزیت های زیادی به همراه خواهد داشت. البته باید این نکته را در نظر بگیریم که امروز دنیای غیرمتمرکز کمی کند تر و آهسته تر از مدیریت های مرکزی پیش می‌رود. با وجود اینکه عمر زیادی از تکنولوژی بلاک چین نمی گذرد،  انتظار می‌رود در زمانی نه چندان دور جایگزین سیستم های متمرکز شود. الگوریتم اجماع نیز کمک می‌کند تا سیستم های غیرمتمرکز بتوانند با نظرسنجی از اعضای شبکه، اداره شده و به راه خود ادامه دهند.


مطالب مرتبط:

ترید (Trade) یا مبادله ارزهای دیجیتال چیست؟


ترید چیست؟

این واژه به گوش افرادی که در حوزه‌های مالی فعالیت می‌کنند یا به آن علاقه‌مند هستند آشناست و در زمینه ارزهای دیجیتال ترید یا مبادله ارزهای دیجیتال و تریدر کلمات پرکاربردی هستند که بسیار استفاده می‌شود و علاقمندان مختص به خود را دارد، در این مقاله سعی شده است تا در رابطه با واژه‌ی ترید توضیحات جامعی داده شود.

ترید (Trade) یا مبادله ارزهای دیجیتال یک واژه انگلیسی است که معنی لغوی آن تجارت یا داد و ستد می‌باشد، اما این واژه در بازار ارزهای دیجیتال به چه معنی است؟ همانطور که می‌دانید هر ارزی را می‌توان خرید و فروش کرد (مانند بیت کوین، اتریوم، ریپل و…) و یا به ارزهای دیگر تبدیل کرد که تراکنش های مربوط به آنها در بلاک چین ثبت می‌شود و بصورت شفاف قابل مشاهده است، افرادی که ترید می‌کنند به دنبال کسب سود از این خرید و فروش ها یا مبادله ها می‌باشند، البته دو نوع رویکرد به ترید یا مبادله ارزهای دیجیتال وجود دارد که یکی در قالب سرمایه گذاری بلند مدت و دیگری در قالب کوتاه مدت و خرید و فروش های لحظه‌ای است.


سرمایه گذاری در بلند مدت (Long Term)

برخی از افراد هستند که بخشی از سرمایه خود را به ارزهای دیجیتال تبدیل می‌کنند به این امید که در بلند مدت آن ارزی که خریداری کرده اند افزایش قیمت پیدا کند و سود قابل ملاحظه ای کسب کنند (حداقل سودی بیشتر از نگهداری ارز رایج کشور در بانک ها). اما این کار در عین اینکه ممکن است بسیار سودآور باشد می‌تواند ریسک‌های مختص به خود را داشته باشد، این تفکر که خرید هر ارز دیجیتال در بلند مدت سود به همراه دارد قطعا تفکر غلطی است. لذا می‌بایست قبل از سرمایه گذاری نسبت به آن ارزی که قصد خرید آن را دارید تحلیل و بررسی‌های زیادی داشته باشید.

برای خرید هر ارز دیجیتال می‌بایست از کاربرد آن مطلع باشید. اگر قصدتان سرمایه گذاری بلند مدت است، باید مطمئن باشید که آینده‌ی آن ارز دیجیتال روشن است و پروژه ای که در پشت آن ارز دیجیتالی قرار دارد پروژه‌ای کاربردی، شدنی و مطمئن می‌باشد. بررسی این موارد نیازمند صرف زمان زیادی برای مطالعه درباره آن پروژه، تیم پروژه و ایده‌ی پروژه است. بسیاری از ارزهای دیجیتال بوده‌اند که پس از مدت طولانی و یا کوتاهی فاقد ارزش شده‌اند و قیمتشان افت بسیار شدیدی داشته است و علت های مختلفی موجب آن است که می‌توان از جمله آنها کلاهبرداری بودن آن پروژه، عدم فعالیت تیم پروژه و یا با شکست مواجه شدن پروژه و… را نام برد.


سرمایه گذاری در کوتاه مدت (Short Term)

معمولا این افراد ارزهای دیجیتال خود را مدت زیادی نگه نمی‌دارند و استراتژیشان برای کسب درآمد خرید در کف و فروش در سقف است. قطعا تحلیل و بررسی تیم پروژه و ارز دیجیتالی مورد نظر در این بخش جایگاه خیلی ویژه‌ای ندارد و بیشتر تحلیل های نموداری و تکنیکال، اخبار، تب بازار و نوسانات آن است که در بالا و پایین شدن قیمت‌ها تاثیر فراوانی می‌گذارد.

ترید کردن


سرمایه گذاری کوتاه مدت خود به دو بخش تقسیم میشوند: ترید روزانه و سویینگ


ترید روزانه

افرادی که در طول 24 ساعت روز، به خرید و فروش ارزهای دیجیتالی می‌پردازند.


ترید سویینگ

افرادی که سرمایه خود را بیش از یک روز نگهداری می‌کنند و در کمتر از یک الی دو هفته آنها را به فروش می‌رسانند و مجددا ارز دیجیتالی دیگری را خریداری می‌کنند.

سرمایه گذاری کوتاه مدت نیز در عین اینکه ممکن است سود فراوانی داشته باشد مانند سرمایه گذاری بلند مدت، ریسک های مختص به خود را دارد.

استرس و هیجان ناشی از این سرمایه گذاری بسیار بیشتر از سرمایه گذاری بلند مدت است و گاها افراد را شدیدا درگیر خود می‌کند به طوری که زمان بسیاری زیادی از روز و یا حتی شب افراد را به خود اختصاص می‌دهد. ترید در رویکرد کوتاه مدت می‌تواند بسیار اعتیاد آور باشد و این اعتیاد می‌تواند به خرید و فروش و یا حتی چک کردن لحظه‌ای قیمت ها باشد.


تریدر (Trader) کیست؟

به فردی که در بازار ارزهای دیجیتال به خرید و فروش ارزهای دیجیتالی می‌پردازند تریدر می‌گویند.


کجا ترید کنم؟

راه های زیادی برای انجام فعالیت های ترید وجود دارد که از جمله رایج ترین آنها ترید از طریق اکسچنج‌ ها یا صرافی ارزهای دیجیتال است، محیطی است که در آن فروشندگان و خریداران مختلف برای ارزهای دیجیتالی مختلف وجود دارند و در آن جا با واسطه گری اکسچنج‌ها به خرید و فروش ارزهای دیجیتال خود می‌پردازند.

از دیگر راه‌های انجام ترید، می‌توان ترید با اشخاص حقیقی و حقوقی را نام برد به این صورت که افراد با برقراری ارتباط مستقیم با یکدیگر، بدون واسطه ارزهای دیجیتالی خود را مبادله می‌کنند.


چه زمانی ترید کنم؟

هر وقت؛ زمان خاصی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود ندارد و شما می‌توانید در هر زمانی به ترید بپردازید، یکی از نکات مثبت در ترید ارزهای دیجیتالی عدم وجود محدودیت زمانی و مکانی است که شما می‌توانید در هر زمان و در هر مکانی به خرید و فروش ارزهای دیجیتال خود بپردازید.

تریدر


آیا ترید نیازمند سرمایه است؟

قطعا برای اینکه ارز دیجیتال‌ای داشته باشید مجبورید بخشی از ارز رایج کشور خود را به ارزهای دیجیتالی تبدیل کنید اما این مقدار کاملا انعطاف پذیر است و اصطلاحا سقف و کفی ندارد، به این معنی که شما می‌توانید با هر مقدار از دارایی خود ترید کنید چه هزار تومان چه میلیون ها تومان.


آیا ترید یک شغل است؟

بسیاری از افراد به ترید به چشم یک شغل نگاه می‌کنند، یک شغل پردرآمد. اگر منظور از شغل انجام کاری باشد که برای شما درآمد به دنبال داشته باشد بدون نیاز به اینکه حضور فیزیکی در ساعت مقرر در محل خاصی داشته باشید، در این صورت می‌توان ترید را یک شغل دانست اما نمی‌توان گفت که به صورت قطع هر ماه درآمد ثابتی را برایتان به ارمغان می‌آورد، بلکه حتی می‌تواند شما را متضرر کند که البته این موضوع تا حدودی امری است قابل کنترل.


نتیجه

به طور کلی ترید یک فعالیتی است که در حوزه های مالی مختلف مثل بورس اوراق بهادار، بازار سهام و بازار ارزهای فیات انجام می‌شود و پس از روی کار آمدن ارزهای دیجیتال و با توجه به در برداشتن تمام ویژگی های لازم برای ترید در این بازار، این امر در بازار ارزهای دیجیتالی ممکن شد. این امر افراد مختلف و بسیاری از افرادی که در بازارهای مالی دیگر فعالیت می‌کردند را به دلیل وجود نوسانات بیشتر در بازار ارزهای دیجیتال، به سمت خود کشاند.

فارم ماینینگ چیست؟ مزرعه استخراج ارزهای دیجیتال!


افراد هنگامی که برای اولین بار کلمه ی فارم ماینینگ یا همان مزرعه استخراج را می شنوند ممکن است در ذهن خود یک مزرعه ای را در نظر بگیرند که در کنار گندم و سایر محصولات و حتی مزارع دیگر، یک سری دستگاه هایی وجود دارند که به ماین یا استخراج بیت کوین می پردازد که البته خیلی هم تصور اشتباهی نیست. اما واقعیت با آنچه که تصور می کنید کمی متفاوت است. پس برای فهمیدن اینکه فارم ماینینگ چیست با این مقاله همراه باشید.


معدن بیت کوین

استخراج (ماینینگ) بیت کوین یکی از راه های کسب درآمد در دنیای ارزهای دیجیتال است که خیلی از سرمایه گذاران را مشتاق کرد تا به این حوزه وارد شوند و سودهای کلان کسب کنند. اگر می خواهید استخراج را با زبانی ساده متوجه شوید پیشنهاد می کنیم میهن پادکست – استخراج ارز دیجیتال به زبان ساده را گوش بدهید و اگر می خواهید به صورت فنی تر با این موضوع آشنا شوید مقاله استخراج بیت کوین چیست را مطالعه بفرمایید، اما به طور خلاصه باید گفت استخراج بیت کوین فرآیندی است که از طریق آن تراکنش های شبکه بیت کوین تایید و در پی آن بیت کوین های جدید تولید می شوند. تایید تراکنش های بیت کوین توسط ماینرها انجام می شود. اما آیا ماینر، انسان است؟ خیر، ماینر یک دستگاه است که عملیات تایید تراکنش ها را انجام می دهد اما شخصی که این دستگاه ها را خریداری می کند به همراه دستگاه استخراج خود، مجموعا ماینر نامیده می شود.  ماینرهای بیت کوین به ازای هر بلاکی که ماین یا استخراج میکنند از شبکه 12.5 بیت کوین جایزه می گیرند. اینکه برای این کار نام ماین یا استخراج انتخاب شده به این دلیل است که استخراج بیت کوین مانند استخراج طلا در معدن کاری سخت و ارزشمند است و جایزه ی شبکه به ماینرها هم دقیقا به پاس تلاشی است که برای شبکه انجام می دهند.


فارم ماینینگ

با توجه به درآمد حاصل از ماینینگ بسیاری از سرمایه گذاران تصمیم گرفتند تا تعداد دستگاه های خود را افزایش دهند تا بتوانند درآمد بیشتری کسب کنند. اما نکته اینجاست که دستگاه های ماینینگ دارای صدا و مصرف برق زیادی می باشند، بنابراین نمی توان تعداد زیادی از دستگاه های ماینینگ را در کنار هم و در یک منزل مسکونی نگهداری کرد. بنابراین سرمایه گذاران در مقیاس های بزرگ تر، سوله هایی را برای این کار در نظر می گیرند که معمولا خارج از شهر هستند که صدای تولیدی آن، کسی را اذیت نکند و همچنین در هزینه برق صرفه جویی شود، همچنین عوامل مربوط به استخراج بیت کوین در ایران نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. اما مزرعه استخراج یا فارم ماینینگ، به تعداد قابل توجهی از دستگاه های استخراج جهت استخراج ارزهای دیجیتال (بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری) می گویند.


الزامات راه اندازی فارم ماینینگ

قطعا راه اندازی فارم ماینینگ به همین سادگی ها نیست و قبل از راه اندازی آن می بایست یک سری ملزوماتی را رعایت کرد. این ملزومات را می توان به 7 بخش تقسیم کرد که عبارتند از:

  • بررسی و مشاوره توسط یک تیم مجرب و متخصص در این زمینه
  • ساخت یک کیف پول جهت ارسال جایزه ماینینگ به آدرس آن کیف پول
  • نصب و استفاده از نرم افزارهای ماینینگ مانند BTC miner و CG mine و …
  • عضویت در استخر ماینینگ
  • خرید تجهیزات و دستگاه های ماینینگ
  • تامین انرژی برق مورد نیاز برای ماینینگ
  • تهیه تجهیزات تهویه و وسایل خنک کننده

برای اطلاع از هر یک از بخش های نام برده شده می توانید روی لینک های موجود کلیک کنید تا مقاله های مرتبط به هر یک را مطالعه بفرمایید.